Sunday, November 11, 2007

PELIK tetapi !

MINGGU PERTAMA

Awal bulan ini semua saluran TV, Radio, dan akhbar dihebohkan dengan perhimpunan terbesar parti yang memerintah negara. Setiap kali ada berita akan diceritakan tentang perkara yang dicakapkan oleh mereka yang mengikuti mesyuarat tersebut.

Cerita nya tidak ada lain dari nasib bangsa melayu, macam mana nak tolong dan janji puak yang atas pentas akan buat macam-macam untuk orang melayu.

Berbagi dasar dan nama rancangan dihebohkan, sampai muak nak dengar. Cerita setahun sekali parti ini sejak dari lepas 13 mei 69 sampai sekarang sama sahaja. Dah 60 tahun parti tersebut ada termasuk yang ditubuh semula selepas Team B kalah. Dah hilang UMNO (Baru) bila 46 dibubar, perkataan baru dalam kurungan dengan sendirinya hilang.

Parti UMNO dah memerintah 50 tahun, umor kami yang bergerak aktif dulu dah dianggap veteran sekarang. Ini bagi mereka yang dah tidak berjawatan. Keadaan hidup kami dan orang melayu lain sama sahaja sejak 38 tahun yang lalu. Ucapan dan janji orang berkuasa sekarang yang berbeza hanya cara penyampaian, olahan bahasa dan tambahan sedikit sebanyak bahasa baru sepatah dua. Inti cerita nya semua keempat cabang sama sahaja.

Cerita yang muda main keris mainan, yang wanita tuntutan, tuntut tambah kerusi, dan macam2 tambahan tapi semua buat yang memimpin sahaja. yang budak-budak betina nya baru belajar bercakap janji nak tawan negeri dan macam2 lagi, yang badan induk nya memutar cerita nak buat supaya orang melayu boleh jadi usahawan yang kaya.

Labun nak bagi orang melayu kaya, senang dan berbagi lagi ini dari 38tahun dulu macam itu lah ceritanya. Kalau janji-janji itu semua ikhlas dan dibuat rasanya jumlah melayu papa kedana dah tentu tidak ada. Ini tidak ikut banci negeri yang ramai rakyat termiskin masih negeri melayu teramai. Rasanya dah ramai kawan-kawan yang dulu berjuang dengan UMNO dah meluat dengar cerita orang berkuasa nak buat untuk orang melayu ini.

Baik cerita terus terang dalam mesyuarat itu, kami yang berjawatan ini nak kekal dengan jawatan yang ada dan nak menang dalam pilihan raya akan datang ini supaya dapat terus bantu kamu semua dapat habuan sama. Kamu tukang kandar semua kena tolong supaya kita kekal berkuasa, kalau tidak kita semua susah. Susah tu susah nak tolong kamu yang jadi tukang kandar lah. Dan bagi tahu kawan2 kamu di kampong tu semua macam tu lah, kena tolong bagi kami semua kekal berkuasa.

Itu lah cerita UMNO (Baru) dan sejak dari UMNO (lama) dulu, bermula tahun 1969 yang lalu bila agak tersepit ugut orang melayu konon nanti cina dapat kuasa. Pemimpin ini dok buat orang melayu macam orang melayu kelas dewasa lepas merdeka dulu, masih dok ingat sampai hari ini orang melayu bodoh. Yang bodoh-bodoh tu banyak dah pindah ke alam barzah, yang jadi pemimpin masa itu pun lama dan pindah ke alam berzah ( Alam Kubur). Giliran kita pun dah tak lama, tunggu masa dan giliran sahaja. Jadi berhentilah buat cerita nak tolong melayu ni, buat sahaja kalau rasa nak buat tak payah cerita melalut, orang melayu yang cerdik dah ramai berkumpul 10hb. lepas tuntut supaya pemimpin berhenti menipu. Ini tanda ramai oang melayu, cina dan india yang pakai baju kuning tu sudah sedar yang dia orang selama ini kena tipu.

Hai kawan-kawan yang dari dulu sampai sekarang jadi tukang kandar, cukuplah tu, bawa-bawa lah cari bekalan untuk alam barzah pula. Ramai dah kawan berlabun dikedai kopi dah tak ada, giliran kita dah dekat lah itu. Buka lah mata luas-luas, dan telinga dengar betul-betul parti pun dah di penghujung dah, tak kan sampai ke chucu-chicit dia orang kawan semua nak jadi tukang kandar, cukup lah setakat datuk dan bapa dia kawan semua bantu jadi kadam. Masa dah berlalu.... ....

MINGGU KE DUA


Berakhir saja penutup cerita nak tolong membangun orang melayu di tanah air yang UMNO sudah memerintah 50 tahun. Orang Melayu yang lima enam hari lalu dah meluat dengar cerita labun dari semua corong TV dan Radio, beramai-ramai pergi kuala lumpu beli baju kuning pakai dan berkumpul nak tunjuk pada pemimpin bahawa kami yang berkumpul ini melayu, cina, india dan orang asli dah bosan dan meluat dengan janji-janji kosong pemimpin.

Nasib baik kami dikampong ini beli alat-alat yang boleh masuk internet boleh lah tengok gambar-gambar dalam internet, tak lah kena tipu macam berita anuar zaini kata hanya 4 ribu orang sahaja yang berhimpun nak serah memorandum kepada Yang Di Pertuan Agong itu. Entah lah kalau nanti ada pula puak pengampu akan kata gambar-gambar dalam internet fasal perhimpunan 10hb itu gambar tipu pula.

Sebenarnya orang kampong ini bersembang dikedai kopi kata yang memimpin UMNO sekarang ini bodoh ke ? Dia orang ini tak sedar ke yang kita di kampong ini dah sedar dan tahu selama ini dia orang asik tipu kita orang kampong ini. Kalau dia orang betul tak salah, apa yang hendak sebok orang yang pakai baju kuning itu nak bagi surat pada Yang Di Peruan Agong. Biarlah, dan Raja itu pun dah sanggup hendak jumpa dia orang.

Orang kampong kata lagi, kalau apa yang puak pembangkang dedah itu tak betul macam hal rakaman bualan ketua hakim itu, apa yang dia orang sebok sangat hendak tutup dan mempertahankan, buat sahajalah Suruhanjaya Di Raja yang pembangkang minta itu lantik orang yang boleh dipercayaai supaya boleh siasat dengan betul dan nanti dedahkan hasil siasatan supaya semua orang puas hati. Yang sebok nak mempertahankan orang yang kena tuduh buat apa.

Jadi orang-orang kampong ini dah mula rasa misti pemimpin ini ada udang di sebalik batu. ...

Zaman ini hidup di kampong bukan senanag, kehidupan sekarang susah pucuk paku, pucuk ubi batat, rebung buluh, kankong paya pun dah memupus setiap hari ada orang kutip buat hidangan dan ada juga yang buat jualan nak beli beras atau ikan buat lauk. Nak harap ikan sungai macam dulu itu juga dah tak ada sungai jadi kering kerana bukit dah botak sebab balak dah kena tebang, dan bila hujan lebat banjir, air pun keroh macam teh tarik. Ha itu atas nama pembangunan... nama nya.

Pelik betul zaman sekarang ini macam-macam jadi, yang kena tuduh tak kena apa-apa tapi yang menuduh katanya akan kena hukum, Dah macam guna hukum qazaf untuk kes zina. Orang yang menuduh pula didera dan diugut, kalau macam itu elok pakai undang-undang Islam baru betul. Tapi kalau pakai undang-undang Islam pun perkara yang di cerita dalam kes rakaman itu rasanya tidak boleh guna qazaf.

Marilah kita semua tengok apa pula nak berlaku hari-hari berikut minggu ini.

subangan kawan sedarjah.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home