Tuesday, February 13, 2007

DINASTI DALAM KEPIMPINAN

Terbaru matan Perdana Menteri Malaysia menonjolkan gesaan mahu melihat Malaysia tidak mengikut jejak langkah beberapa buah Negara yang mengamalkan perlantikan pemimpin nya dari kalangan waris atau mengamalkan sistem dinasti.


Korea Utara, jiran kita Singapura, India sebelum ini dan beberapa buah Negara dunia sememangnya mengamalkan cara itu untuk memilih penganti memerintah di kalangan keluarga atau lebih jelas anak pemimpin yang pernah berkuasa sama ada pemimpin itu masih hidup atau telah mati.


Amalan tersebut macam amalan Raja-Raja di Negara kita yang memilih anak sebagai penganti. Sebuah Negara Demokrasi yang mangamal kan cara tersebut memberi pengertian bahawa Negara tersebut ketiadaan rakyat yang layak untuk memimpin. Lebih kurang rakyat negeri tersebut di penohi oleh mereka yang bodoh-bodoh dan tidak berkeupayaan atau tidak sesuai dijadikan pemimpin.


Tetapi Demokrasi yang diguna pakai di dunia ini berbeza-beza, terdapat pelbagai sistem demokrasi yang diguna pakai oleh setiap negara yang cenderong kepada keperluan dan kepentingan pemimpin negara terlibat. Semua sistem demokrasi itu di terima oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.Oleh itu banyak pihak tidak menyuarakan rasa kurang senang amalan seperti itu, khususnya negara yang terlibat.

Seruan Matan Perdana Menteri itu di tujukan kepada ahli-ahli Umno bukan kepada rakyat Malaysia. Ada kah ianya di tujukan kepada Perdana Menteri ? Kita di hebohkan anak Perdana Menteri sebok dengan urusan berniaga tidak terlibat dengan politik.


Kalau benar gesaan itu ditujukan kepada Perdana Menteri, rasanya menantu tidak tergolong sebagai dinasti. Dan bapak menantu Perdana menteri tu pun tidak di kenali ramai kerana bukan bekas Perdana Menteri negara ini.Munkinkah gesaan itu ibarat pukul anak sindir menantu !

Kalau yang di maksudkan itu Timbalan kepada Perdana Menteri yang ada atau Menteri nya yang bapak mereka pernah menjadi Perdana Menteri betul lah gesaan itu di buat. Banyak pemimpin pelapis dalam parti melayu yang memerintah itu anak kepada bekas menteri, menteri besar, timbalan menteri atau dulu nya menteri muda, ahli parlimen, dan ahli dewan undangan negeri dari parti yang sama.


Ini kerana parti itu dapat menjamin anak beranak dapat hidup mewah di dunia ini. Biasalah kalau dah ada peluang untuk hidup mewah ramai akan berebut-rebut menawarkan diri. Persoalaan layak atau tidak itu bukan perkara penting, yang penting kepada yang nak memimpin kuasa dan peluang yang luas untuk hidup mewah.


Kalau gesaan matan Perdana menteri itu diterima pakai maka adalah peluang orang yang bapaknya bukan orang yang pernah memerintah negara ini mendapat peluang berkuasa di negara ini. Yang penting gesaan beliau itu di ambil fikir oleh semua rakyat bukan nya ahli-ahli parti yang memerintah itu sahaja. Dan kenalah juga orang yang sesuai dan berwibawa dan berilmu untuk dipilih menjadi pemimpin negara ini masa depan kelak.


Pemilihan pemimpin janganlah tengok muka,pakaian dan kereta yang dipakai, kenalah tengoh dari semua aspek, kalau pun kelulusan tinggi dan banyak ijazahnya tetapi khidmat yang telah dibuat, perilaku (perangai) dan banyak buat amalan yang tidak bermoral tak guna juga diangkat memimpin rakyat melayu yang ramainya susah ini. Nanti dah dapat jawatan dah lupa rakyat yang pilih dan rakyat sebok pula tak puas hati kerana tak dapat habuan dan projek.


Kalau kita pilih pemimpin yang tidak jujur nak bela nasib kita, nak bantu mengurangkan kesusahan kita dan yang penting sebagai rakyat kalau kita membuat keputusan tanpa mengunakan pemikiran sendiri yang mana baik dan yang mana tidak semasa memilih pemimpin tanggung sahaja lah apa yang pemerintah buat terhadap kita.


Yang terbaik jangan buat keputusan dan tunjuk macam kita ini orang bodoh !

0 Comments:

Post a Comment

<< Home