Wednesday, January 31, 2007

BOLEHKAH ORANG ISLAM PERCAYA ….


Sesungguhnya manusia telah dijadikan oleh Allah dan telah ditakdirkan dengan berbagai-bagai bangsa, agama, dan kepercayaan. Berakal, berilmu dan mempunyai pelbagai sifat, perangai dan berfahaman berlainan. kesudahan, dikalangan manusia;

Ada yang lahir dari keluarga beriman dan mati dalam keadaan beriman.

Ada yang lahir dari keluarga kafir dan mati dalam keadaan kufur.

Ada yang lahir dalam keluarga kafir tetapi mati dalam keadaan beriman kepada Allah.

Ada yang lahir dalam keadaan keluarga beriman tetapi mati dalam keadaan kufur kepada Allah.

Diakhir-akhir ini perlakuan manusia di dunia ini nampaknya sungguh pelik, Fitnah menular dengan berleluasa dikalangan khususnya orang-orang atau manusia yang menganut agama Islam sehingga berlakunya peperangan yang berakhir dengan ramai kematian.

Wajarkah umat Islam mati dibunuh oleh orang Islam juga ?

Perjuangan apakah ini yang berlaku dikalangan sesama umat Islam.

Adakah pemimpin-pemimpin puak ini bodoh atau kurang berakal atau ada niat lain di sebalik berjuangan menolong rakyat masing-masing.

Setiap hari kita didedahkan dengan pertempuran dan pembunuhan dikalangan sesama rakyat Palastin yang konon nya berbeza pendapat antara Hamas dan Fatah. Bukankah mereka ini satu bangsa Palastin dan kepercayaan Islamnya ada lah fahaman Sunnah.

Yang menjadi mangsa rakyat Palastin yang tidak berdosa turut mati dengan sia-sia.

Itu perkembangan yang berlaku di bumi Palastin, Palastin berbunuh sesama Palastin atau lebih tapat lagi Islam sama Islam. Tidak kurang juga perkembangan yang berlaku di bumi Iraq sasaran antara satu puak dengan satu puak diantara sesama bangsa dan agama.

Tidak kurang hebat juga ialah di Afghanistan, sasaran pembunuhan ialah orang Islam. Antara puak yang menjadi tali barut Amerika dengan yang menentang.

Nampaknya matlamat Yahudi sememangnya tercapai, matlamat membunuh orang Islam yang di label sebagai pengganas nampaknya berhasil setelah adu-dumbanya melalui kuasa Amerika masuk jarum dikalangan orang Islam sendiri.

Betulkah fahaman mereka yang menentang penjajahan itu yang nampaknya berlaku adalah dikalangan orang Islam juga. Fitnah yang berkisar dikalangan orang Islam nampaknya begitu parah diakhir-akhir ini selain daripada tiga Negara yang nampaknya panas dan hebat dengan pembunuhan sesama Islam. Amerika membuka medan baru di Sudan dan Somelia serta Eriteria yang juga menyaksikan orang Islam membunuh orang Islam.


Ada kah peperangan dan pembunuhan ini kerana berebut kuasa antara pemimpin dengan tujuan untuk berkuasa bagi kepentingan peribadi dan rakan taulan yang rapat atau dengan tujuan untuk memajukan masyarakat Islam dan menegakkan kuasa Islam ?


Mari kita fikir-fikirkan, kemana pemimpin orang Islam yang ada di muka bumi ini nak bawa umat Islam dan Agama Islam itu sendiri. Perebutan kuasa yang berlaku dikalangan umat Islam adakah Ikhlas hendak membina masyarakat Islam atau satu niat demi kepentingan dunia, dan benarkah wawasan Islam mereka itu.


Jumpa lagi......


petani



0 Comments:

Post a Comment

<< Home