Monday, January 01, 2007

TAHUN BARU YANG PELBAGAI

Hari ini merupakan permulaan perkiraan tahun baru 2007 bagi masyarakat dunia, detik 12.00 malam semalam dikira sebagai permulaan perkiraan nya, itu adalah ajaran barat bagi memulakan perkiraan tamadun yang diperkenalkan kepada masyarakat dunia. Masyarakat yang di jajah, terjajah, atau yang terus dibelenggu dengan fahaman, kepercayaan dan kehendak mereka, walau pun banyak Negara telah bebas merdeka yang mana anak tempatan nya memerintah tetapi semangat, nadi dan fahaman nya masih lagi terjajah.

Sama ada di sedari atau tidak kepala-kepala pemimpin negara yang duduk di kerusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu itu banyak yang tunduk dengan Negara tuan yang pernah menjajah mereka atau rakan tuan mereka yang menjajah itu.

Setelah berabad menjajah jutaan rakyat yang terjajah itu semalam 31hb Disember 2006 telah mengadakan berbagai sambutan mengikut kehendak dan acuan bos yang pernah menjajah mereka. Dari timur ke barat dan dari utara ke selatan bumi ini Negara-negara yang tersenarai dalam senarai PBB itu rakyat nya menyambut pelbagai nama sambutan yang menjurus kepada sambutan tahun baru.

Walau apa pun nama sambutan, tahun baru yang disambut tidak mempunyai erti tampa pesta yang menghibur. Pesta-pesta hiburan ini akan diserikan dengan pelbagai cahaya lampu, bunga api dan berbagai lagi cahaya untuk boleh dilihat. Itu lah cara Negara yang tidak terlibat dengan masaalah pergaduhan besar. Boleh dikatakan negara yang aman damai dari konflik pergaduhan.

Negara aman damai tanpa pergaduhan ini merangkumi negara kita Malaysia, negara yang rakyatnya semua dalam keadaan kenyang perut, pemimpin nya tidak bergaduh dengan senjata antara parti kerajaan dan parti pembangkang. Negara yang mempunyaai pemimpin di kedua belah pihak pandai berpolitik, tahu mengamalkan demokrasi. Tak kisahlah apa bentuk demokrasi itu, asalkan ianya tidak terjadi macam negara-negara di benua afrika yang mengunakan senjata ringan dan berat untuk membunuh pengikut masing-masing, yang jelas terlibat rakyat atau orang awam yang tidak tahu dan tidak terlibat dengan mana-mana pihak yang menjadi mangsa dan yang sengsara kebulur.

Yang dapat kita lihat ialah bapak ayam sabung ini tidak mati dalam pentempuran, yang mati adalah penyokong-penyokong mereka. Bapak ayam sabung yang memimpin ini menerima bantuan dan sokongan dari kuasa-kuasa tangan ghaib yang suka kepada kerja mengandu domba supaya ayam-ayam ini bergaduh dan apakala puak yang disokong menang, tangan ghaib ini akan mengunakan puak yang disokongnya untuk mengorek khazanah dibumi yang bapak ayam nya telah dapat berkuasa. Mana bapak ayam yang engkar mengikut tuan yang memberi dedak dan melukut akan menerima padah dari tuan nya. Fenomena ini tidak akan berakhir selagi shaitan tidak dipasong kuat-kuat, ini kerana jumlah saitan telah ramai dan setiap individu sentiasa digoda oleh ramai shaitan yang mengajak kita kepada dunia bos-bos shaitan yang memerintah dunia ini.

Alam sekeliling kita hari ini dipenuhi oleh shaitan yang berkuasa besar dan kecil yang mengoda manusia ke arah apa yang di katakan oleh pencinta alam sebagai; ”perosak alam sekitar”. Demi berbagai demi yang menjurus kepada merosakkan sama ada moral, dan alam semula jadi atau apa sahaja demi yang digunakan untuk pembangunan dan kemajuan manusia katanya. Suara pemimpin negara sentiasa ingin memakmurkan rakyatnya, kalau ada rakyat yang masih daif, miskin, kebulur, melarat atau apa sahaja tunggu giliran atau jumpalah pihak-pihak yang berkuasa memberi bantuan untuk menerima habuan, kalau masih ada juga yang tidak dapat sebarang habuan sabar tunggu giliran, pemimpin janji semua rakyat akan aman, dan makmur. Yang memimpin berjanjikan jumlah rakyat yang miskin dan susah akan di zerokan walau mana negara pun, itu ayat manusia yang memimpin negara.

Benua afrika pemimpin mereka yang memimpin perjuangan rakyat yang miskin, tertindas dan kebulur juga menjanjikan benda yang sama, maka dengan sebab itu ada yang masih di ajak berjuang termasuk dengan mengangkat sanjata hari ini.

Kisah luar negara berbagai sempena tahun baru ini, di Amerika pemimpin nya Bush dengan puak Seah dan kurdis Irak menyambut tahun baru dengan menamatkan riwayat Saddam Hussein sebagai balas dendam atas kekejaman Saddam kepada mereka sebelum ini, maka dengan itu tertutuplah tembelang busuk atau tangan ghaib yang selama ini mengunakan Saddam melakukan sesuatu untuk mereka. Apa bila ketua puak Sunnah itu sudah tidak mahu mengikut telunjuk Shaitan Amerika itu siapa saja musuhnya digunakan untuk menjahanamkan nya. Dulu Saddam digunakan oleh Amerika untuk melenyepkan Seah di Iran Saddam gagal, dan Saddam juga bahan yang digunakan untuk membunuh Seah Iran itu membunuh kurdis, akhir pemerintahan Saddam musuh Amerika di Iran yang ada di Irak itu berkerjasama dengan pelesit kurdis mengunakan Shaitan Amerika melenyepkan Saddam. Yang pasti berlaku budi misti dibalas, yang bersekongkol dengan Bush akan mengikut telunjuk Bush untuk mengaut apa sahaja yang ada di Irak bagi menampung perbelanjaan yang digunakan bagi menghancurkan Saddam campur untug (berniaga mesti cari untung itu prinsip dia) itu lah ikutan orang Islam yang bertabur di dunia ini.


Dalam negara kita sambutlah dengan cara mana pun semua kenaikan yang telah diumumkan oleh pemerintah, sama ada suka kerana naik gaji atau elaun dan duka kerena kenaikan barangan dan juga lain-lain kemudahan asas. Yang di istihar turun macam cukai jalan juga boleh sambut dengan gayanya di tahun baru ini.
Itu corak pemimpin yang majoriti rakyat pilih untuk memimpin dan memerintah kita.

Sebagai rakyat gunalah hak sebagai rakyat, yang boleh berfikir fikirlah apa nak fikir, yang rasa nak demonstrasi buat lah sehingga ketahap demokrasi sebenar yang diterima pakai oleh rakyat dunia. Banyak negara maju pun nampaknya double standard dalam amalan demokrasi kalau untug puak dia boleh kalau tak untung tak boleh, oleh itu fakir-fikirlah asal jangan sampai jadi masyarakat ayam daging atau penadah tangan supaya sambutan 50 tahun Merdeka memberi erti merdeka yang sebenar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home