Saturday, January 13, 2007

DEMOKRASI amalan Malaysia

Dalam sebuah Negara yang mengamalkan demokrasi semua rakyat warganegara bagi negeri berkenaan berhak, bebas, dan mempunyai suara untuk menyuarakan, menulis, menjadi calun, mengundi dan melahirkan sesuatu yang dirasakan oleh hati sanubarinya.

Telah 50 tahun Malaysia Merdeka, dan seantero dunia tahu bahawa Malaysia sebuah Negara yang mengamalkan demokrasi. PBB, NAM, OIC, Commentwelth memang mengiktiraf Negara kita sebuat Negara demokrasi dengan sebab itu pemimpin Negara kita telah diberi kesempatan memimpin dan menjuarai badan-badan di peringkat dunia itu.

Setelah melalui peringkat dunia kita tidak melihat ke bumi (tanah) yang kita pijak sehingga kita sentiasa memijak dan menginjak-ninjak semua yang ada diatas bumi. Dalam situasi tertentu termasuk yang kita pijak itu amalan demokrasi yang kita agung-agungkan.

Dimulut kita bercakap apa itu amalan demokrasi, diotak dan dihati munkin ia dan tidak, ditangan kita kadang-kadang menulis perkara yang sama dan kadang-kadang disebaliknya.

Sebagai manusia sepatut nya sesuatu gerak hati kepada sesuatu yang hendak dikata,tulis dan buat bermula gerak hati itu dengan ’NIAT’ dan keduanya setiap manusia itu mengamalkan hidupnya dengan berpendirian atau prinsip. Kalau hidup tidak berpendirian samalah dengan daun lalang ? Niat pula tertakluk kepada setiap manusia berkaitan, kalau niat baik tunjuklah yang baik kalau disebaliknya terpulang.

Satu berita di Malaysia Today mengandungi :

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Abdul Rashid Abdul Rahman menyifatkan tindakan PAS dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) memboikot Pilihanraya Kecil Batu Talam sebagai bodoh.

"Saya fikir keengganan untuk bertanding adalah langkah yang bodoh. Apa yang kamu cuba buktikan?" Reuter memetik beliau berkata.

Dia bebas untuk kata orang bodoh, orang lain pun bebas boleh kata dia bodoh, itu demokrasi juga.

Dalam satu lagi tajuk terdapat cerita berikut;

"Kebodohan apa pula yang kamu cuba buktikan? Sebelum ini kamu kata undang-undang pilihan raya di negara ini tidak boleh menjamin pilihan raya yang telus, adil dan saksama. Hari ini pula kamu bodohkan orang yang kamu sendiri ingatkan bahawa pilihan raya di negara ini tidak telus, tidak adil dan tidak saksama," kata Mohamad Sabu kepada Abdul Rashid.

Dalam satu Blogger penulisnya menulis berikut:

Bacul Kalau Pas Boikot Batu Talam

Andainya tuduhan dan andaian di atas benar sekalipun, tindakan Pas dan PKR memboikot proses demokrasi akar umbi ini adalah memeranjatkan, luar biasa dan bacul.

Penulis itu kata bacol, orang lain pun boleh kata dia bacul, pun demokrasi di Malaysia.

Pemimpin parti yang memerintah kata :

pucuk pimpinan parti Pas dan PKR ‘sudah panjang akal’ kerana pertandingan dalam pilihan raya kecil di Batu Talam tidak akan memberi keuntungan politik kepada mereka.

Pandangan pemimpin politik terlibat juga mengamalkan demokrasi, dan banyak lagi pandangan, pendapat, tuduhan dan sebagai nya yang akan dikeluarkan oleh kedua pihak dalam aspek kepartian. Itu kerja orang berparti.

Mana-mana manusia yang tidak terlibat sebagai ahli parti boleh terlibat dalam gelanggang yang disediakan oleh SPR sekiranya berminat menyemarakkan demokrasi di negara ini. Rasanya tidak susah yang berminat jadi calun boleh ambil borang di SPR cari satu pencadang dan satu orang lagi sebagai penyokong bayar kepada SPR deposit dan serahkan pada hari penamaan calun, kalau tidak ada salah silap isi borang SPR akan istihar dia sah sebagai calun.

Kemudian adalah pilihan raya yang ada calun bertanding, lagi ramai calun yang rasa nak jadi wakil rakyat lagi bagus baru semarak dan meriah pilihan raya tu. Jangan jadi calun upahan sudahlah. Kalau jadi calun upahan bagi mana-mana kumpulan itu tandanya ”Lembu cucuk hidong” nama nya bukan pengamal demokrasi.

Yang berparti pula pemimpin parti kerajaan pun dah sedar yang pembangkang ’sudah panjang akal’ . Sudah tahu niat dan prinsip pihak-pihak yang terlibat dengan perlaksanaan demokrasi di Malaysia, SPR kata dia hanya sedia gelanggang saja, macam nak laga ayam itu ada yang terlibat sedia tempat dan gelanggang saja, tentang aturan, peraturan, pertaruhan, tipu helah dan sebagainya dia tak tahu. Itu juga cara demokrasi di Malaysia.

Semua ada hak, tak perlu yang sebelum ini tadah tangan atau yang akan tadah tangan minta ditanggung untuk sesuap nasi nak mengata-ngata. Amalan demokrasi untuk semua 21 tahun keatas yang berminat boleh masuk gelanggang.

Pemimpin sama ada parti yang memerintah atau yang tidak memerintah berhak mengajak ahli-ahli parti masing-masing hidup dengan ada Niat dan berperinsip (berpendirian) jangan macam lalang, jangan macam peminta sedekah hidup ditanggung orang.

Bagi kita semua demokrasi biar lah dengan niat yang jujor dan dilihat melaksanakan kejujuran sehingga ke tahap tidak diperkotak katikkan kejujuran yang dilaksanakan itu. Dan perlu juga lah berprinsip jangan masa dulu lain sekarang lain, masa makan gaji dulu lain dah pencen lain pulak. Kalau nak mengamalkan demokrasi bagi yang makan gaji tu berhenti, bebaskan diri atau merdekakan diri dari sebarang belenggu ini kerana demokrasi juga merangkumi kebebasan diri dari dijajah atau ditanggung oleh mana-mana kuasa.

Setiap individu masyarakat jangan terikut-ikut sangat dengan mana-mana pendapat jadikan semua yang ada baca sebagai bahan untuk berfikir sahaja, keputusan dalam demokrasi ialah lahir dari pemikiran otak kita sendiri. Supaya mengelak dari pada diperbodoh atau dibacolkan oleh orang.

Ingatlah sendiri ! Itu juga Demokrasi...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home