Friday, January 19, 2007

Boikot amalan DEMOKRASI

Pemulauan amalan demokrasi yang sedang digunapakai oleh kerajaan merupakan niat bagi parti pembangkang, yang ingin di pulaukan ialah amalan memilih wakil rakyat bagi mewakili kawasan Batu Talam, Dewan Undangan Negeri Pahang .

Setakat penamaan calun pada 16hb yang lalu terbukti pembangkang tidak meletakkan calun, sah ianya di pulaukan. Itu keputusan parti PAS dan PKR, tetapi DAP tidak malah ada kenyataan akhbar bahawa DAP tidak bersekongkol dengan PAS dan PKR.

Nyata setelah penamaan calun ditutup parti pemerintah ditentang oleh seorang yang tidak mewakili mana-mana parti, calun bebas anak ahli DAP. Munkin calun belum sempat jadi ahli parti macam ayah nya. Tetapi apa bila ayah ikut sama masa penamaan calun ini macam parti ayah dia terlibat sama, dan parti itu pun menyatakan dia tidak terlibat dengan PAS dan PKR memulaukan pilihan raya di Batu Talam itu.

Yang Boikot ada alasan.

Yang tidak boikot juga ada alasan.

Itu demokrasi yang digunapakai di Malaysia.


Pengundi di kawasan Batu Talam macam mana ? Yang jelas Ahli-ahli dan penyokong parti yang menyertai pilihan raya tidak akan boikot atau memulaukan nya. Tetapi bagi ahi-ahli dan penyokong parti yang boikot macam mana? Ikut keputusan parti atau ikut demokrasi yang ada dalam hati.

Saperti mana yang disebut sebelum ini, sesuatu cadangan, hasrat atau rancangan sepatut nya bermula dengan niat, dan niat pula sepatut nya diiiringi dengan prinsip. Prinsip perjuangan perlukan kesepakatan, kalau pemimpin membuat sesuatu keputusan dan ahli-ahli yang melantik pemimpin perlu ikhlas dan ditujukkan ikhlas menerima keputusan yang dibuat oleh pemimpin yang ahli-ahli lantik. Itu tanda berparti atau berpesatuan, walau pun setiap ahli ada kebebasan demokrasi sebagai seorang insan.

Hak asasi seseorang insan sepatut terikat sama dengan menganggotai sebuah orginasasi atau persatuan atau parti. Tak apalah mari kita lihat setakat mana boikot ini dipraktikan oleh pengundi di kawasan Batu Talam apa bila selesai tempoh masa membuang undi nanti. Khusus dari kalangan ahli dan penyokong pihak yang Boikot.

Sesuatu mesti bermula dengan langkah kaki kanan atau kiri yang pertama setelah berniat.

Mari kita lihat ! .. ...