Thursday, February 01, 2007

BOIKOT PILIHAN RAYA Hasilnya ?


Nampak parti yang memerintah mencapai kejayaan gemilang apabila majoritinya meningkat daripada 2671 kepada 5857, iaitu kenaikan lebih dua setengah kali ganda dalam pilihanraya kecil Batu Talam 28 Januari lepas.

Hakikatnya parti yang memerintah mendapat lebihan 862 undi lebih dari 5414 pilihan raya 2004. Ia itu 6276 undi 2007.

Kempen boikot pihak pembangkang terhadap pilihan raya kecil 28 Januari itu nampaknya kurang berhasil. Peratusan pemilih yang membuang undi merosot daripada 76.59% pada 2004 kepada 67.32%, penurunan 9.16% sahaja. Manakala undi rosak naik sedikit daripada 238 (2004) kepada 385 (+147), satu petanda kecil adanya protes..

Jumlah keluar mengundi 7080 dari 10,525 pengundi berdaftar, jumlah keluar mengundi 2004 sebanyak 8305 daripada 10,866 pengundi berdaftar. Jumlah pengundi berdaftar kurang 341 dari 2004.

Pembangkang 2653 tahun 2004. 419 tahun 2007. Kekurangan 2234 undi. Kemana 2234 undi itu. Pemerintah mendapat 862 undi dan yang merosakkan undi 147. Kalau ikut jumlah ini bererti yang boikot hanya 1225 undi dari angka yang keluar mengundi tahun 2004.

Fahamkah pengundi di kawasan Batu Talam tentang boikot ? atau faham buat-buat tak faham kerana ada habuan ? Ini perlu diambil kira.


Kalau diambil kira undi yang diperolehi pembangkang tahun 2004 –sebanyak 2653 sebagai diperolehi dari ahli parti-parti yang membangkang atau penyokongnya, boleh kah satu perkiraan dibuat bahawa ada yang tidak faham boikot atau enggan patuh kepada permintaan pemimpin mereka untuk berbuat demikian.


862 undi yang diperolehi parti pemerintah munkin dari kalangan mereka yang dulu pengundi atas pagar atau hanya penyokong kurang tegar pembangkang, dengan sebab itu kali ini mereka menyokong pemerintah tambah-tambah lagi dengan adanya tawaran sedikit habuan munkin.


Pengundi Cina mengandungi 10.81 peratus dari jumlah pemilih atau 1137 orang. Calun bebas yang menentang mendapat 419 undi. Kalau yang diperolehinya dari kalangan pengundi orang cina sahaja, ini bererti yang lain menyokong pemerintah.


Memandangkan faktor kampung Melayu tradisi dan penempatan Felda, sanggupkah orang Melayu menunjukkan sikap mereka terhadap pemerintah pada waktu pilihanraya kecil ini, sedangkan mereka sedar apa yang berlaku disekeliling mereka. Ia itu melakukan aksi protes secara terang-terangan, jika mereka turun mengundi, mampukah mereka "mensia-siakan" - dengan mengundi Bebas atau merosakkan kertas undi.

Maklumat terperinci mendapati kebanyakan pusat mengundi di kawasan orang Melayu menunjukkan peratusan yang agak tinggi tetapi yang menariknya di kawasan Felda, peratusannya hanya sekitar 35% saja. Di tempat pembangkang adakan ceramah penerangan boikot, peratus mengundi didapati menurun.

Dalam boikot ini perhati kita ialah peratusan keluar mengundi. Jumlah undi rosak. Dan jumlah undi yang diperoleh calon Bebas.

En. Wong Chin Huat seorang pensyarah menilai saperti berikut;

Wong noted that a more accurate figure to look at was the number of votes the BN actually garnered this year compared to 2004, which increased by 862 votes.

Of the estimated 2,234 PAS supporters in 2004 who did not support the independent candidate this time, 1,225 (or 54.83%) who did not turn up possibly boycotted the by-election while 862 or 38.59% turned to the BN.

"Only 40% of PAS supporters turned to the BN despite the coalition's huge election machinery and the under-preparation of the frivolous, independent candidate," Wong said.

"But, in the 2004 elections, it was also a clear win for the BN and yet, more voters turned up," he said, noting that the boycott had had a moderate impact with up to 1,225 voters potentially not turning up in support of it.

Memandangkan boikot mempunyai tujuan yang pelbagai merangkumi system demokrasi di Negara ini, system pilihanraya yang di kendalikan oleh SPR dan sebagai tanda menantang pemerintah menaikkan berbagai keperluan asas untuk rakyat sepatutnya orang Melayu perlu cekal menunjukkan sikap mereka.

Hasil yang kita lihat demikian, apa ikhtiar pembangkang berikut nya lihat kenyataan berikut;

Pas mungkin boikot pilihan raya umum – Husam

KOTA BHARU 31 Jan. – Pas mungkin memboikot pilihan raya umum akan datang sekiranya tindakan tegas tidak diambil dalam memperbetulkan kelemahan Akta Pilihan Raya sekarang, kata Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa.

Beliau berkata, tindakan demikian boleh berlaku sekiranya Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) tidak memperbetulkan kelemahan yang ada, yang diakui sendiri Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman.

“Kerajaan perlu memberi perhatian serius dan berusaha membetulkan perkara yang diperkatakan oleh SPR lebih-lebih lagi pengakuan dibuat Pengerusi SPR sendiri yang mengatakan undang-undang pilihan raya (yang ada) tidak betul,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat Exco negeri di sini hari ini.

Oleh itu kerja boikot ini perlu kah di jalankan dari sekarang atau tunggu sehingga buah durian dah mula luruh buang-buang busuk. Kata Malik Husin;

"Ia merosot kira-kira 10 peratus selepas dua minggu kempen. Bagaimana halnya jika kempen dipanjangkan sehingga tempoh berbulan-bulan? Jumlah 10 peratus adalah kecil bagi pilihan raya kecil, tetapi bayangkanlah impaknya 10 peratus itu dalam pilihan raya umum." - MALEK HUSIN, Pengerusi Mafrel

Tepok dada tanya hati dan buat niat baru...........yang penting semua ahli dan pendokong yang membangkang patut sama-sama berniat, cekal dan sanggup berjuang walau pun kehabisan beras ditempayan.

petani.





0 Comments:

Post a Comment

<< Home